onsdag 27. februar 2008

Skolehverdagen

Her kommer en aldri så liten oppsummering av min trave skolehverdag.
Her på sandvika har vi fagdager, noe som jeg trives godt med. Man får tid til å sette seg litt inn i de forskjellige temaene, og konsentrere seg om kun det. Noe som jeg syntes kan bli litt vanskelig, er det at det går en hel uke mellom hver gang du har det faget, og det kan nesten bli til at man glemmer. Men hvis man er flink og flittig, og jobber litt hjemme i mellomtiden også, så blir ikke dette noe stort problem.

Det har alltid vært, og kommer nok alltid til å være slik at man liker det man behersker godt. Jeg liker praktiske fag, som man kan være kreativ og vise med kropp og sjel hva man virkelig er god for, og duger til. Formgivningsfag har alltid vært min sterke side, men etter at vi begynte i videregående skole ble dette faget, til min store fortvilelse, borte. Så nå må jeg bruke andre virkemidler for å vise hva jeg er god til.
Jeg er fortsatt på leting etter dette virkemiddelet, hvis noen lurte!

Fag som jeg derimot misliker, er fag som jeg ikke behersker så veldig bra. Og dette har nok en sammenheng, i og med at man allerede før man begynner har en dårlig innstilling.
Tenker man at dette er gørr kjedelig, og bare vanskelig, så blir det sånn. Nå snakker jeg historie, og spansk som bokstavelig talt er helt gresk for meg.

Så derfor kommer jeg med et lite forslag til lærerne om at de kanskje bør forandre litt slik at ikke undervisningen foregår kun som forelesninger. Det bør heller være mer oppgaver som gjøres selvstendig eller i grupper. Dette tror jeg hadde gjort det lettere for mange å snakke høyt, og si sin mening om spesifikke temaer. Jeg tror det også kan føre til at den enkelte elev blir mer konsentrert, interessert og selvstendig.

Ingen kommentarer: