onsdag 27. februar 2008

Sakprosa

Sakprosa er som underforstått av navnet, saklig prosa. Den skal være ”til nytte” på en eller annen måte, altså opplyse, informere eller si ens mening om noe. Sakprosa skal altså fremme fakta, og et vanlig eksempel på dette er artikler og reportasjer. Likevel er det noen som ikke helt vil innse dette. Et eksempel er journalistene i Se og Hør. Her kan du lese artikler uten en eneste rot i selve virkeligheten.

Disse artiklene og reportasjene finner man også gjerne i aviser. Alt fra store, lange og mangesiders artikler, til små notiser, dødsannonser og reklamer. Men alt i alt prøver avisen å fortelle oss det som skjer rundt oss i verden.

Jeg er ingen storleser av aviser. Og sitter jeg med en avis mellom fingrene, løser jeg gjerne sudoku , leser tegneseriene eller finner ut hva som går på TV. En gang i blant, når forsiden på avisen har noe veldig fengende, som jeg bryr meg om eller er interessere i, kan jeg sette meg ned å lese hele artikkelen, men jeg vil ikke akkurat si at det er ofte det skjer. Men det betyr ikke at jeg ikke leser sakprosa. For det hender ofte at jeg leser artikler, essay, kåseri eller brev i blader som «Det Nye» «Cosmopolitan» eller kanskje «Inside». Du tenker kanskje at dette er teite mote- og sladder- blader, men de har faktisk mye bra informasjon, ja også om et som skjer
rundt oss i verden.

Personlig liker jeg best å skrive artikler. Her skriver man en del fakta og informasjon, men man kan også piffe opp med egne meninger og synsvinkler. Ja, både for og imot temaet.

Det jeg liker best å lese er essay. De er ofte fylt med humor, ironi, mange personlige tanker og en rekke små tankesprang. Essay kan handle om hva som helt. Helt fra briller til alvorlig politikk og samfunnskritikk. Når man leser et essay er det nesten som om man blir tatt med på en reise gjennom mange tankerekker, sidesprang og man merker så tydelig hvordan forfatteren tenker.

Sakprosa er nyttig, opplysende og underholdende!

Ingen kommentarer: